- Rdz 1,26 - Uczyńmy człowieka...
- Iz 35:4-5, On sam przychodzi, by zbawić was...
- Mt 4:5-7 - Kuszenie Jezusa
- Mt 16:16, Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego...
- Mt 26:63-65, Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży
- Łk 10:22, Ojciec mój przekazał Mi wszystko...
- Jana 1:1, Bogiem było Słowo...
- Jana 5:23: aby czcili (szanowali) Syna...
- Jana 14:9 - Pokaż nam Ojca...
- Jana 14:10 - Jezus w Ojcu
- Jana 14:14 - O cokolwiek prosić mnie będziecie
- Jana 20:28, Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój!
- Dz 3:6-9, W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka...
- Dz 7:59, Panie Jezu, przyjmij ducha mego...
- Dz 9:14, którzy wzywają Twego imienia....
- Dz 10:36, On to jest Panem wszystkich.
- Dz 10:42, że Bóg ustanowił Go sędzią żywych ...
- Dz 20:28, Kościołem Boga, który On nabył własną krwią...
- Rz 9:5 - Bóg ponad wszystkim
- Rz 10:13, kto wezwie imienia Pańskiego...
- Ef 5:14: A zajaśnieje ci Chrystus...
- Flp 2:6, Który chociaż był w postaci Bożej...
- Kolosan 2:9, bo w nim zamieszkuje całe wypełnienie boskości cieleśnie
- 1 Tm 2:5, Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik ...
- Czy Jezus Chrystus miał początek?
- Czy Jezus jest równy Stwórcy? ( w kontekście terminu „jednorodzony”)
- Jana 8:58
- Jedyny prawdziwy Bóg – 1J 5:20 oraz Jana 17:3
- Hebr 1:5, Ja mu będę ojcem...
- Historia "trójcy"
- Jezus i relacje z Bogiem
- O jakim Bogu naucza Jezus
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz1.
- Paweł nauczał o jedynym Bogu
- Bóg Izraela (Jehowa) staje się Bogiem narodów - cz2
- Co Bóg mówi sam o Sobie
- Kolosan 1:15, obrazem Boga ...
- Władza Boga a władza chrystusa - 1Kor 15:27-28
- Trójca / na pdst. wikipedii
- Syn Boga, działa - Jana 5
- Cześć synowi - Jana 5:23 /notatki
- Beze mnie nic nie możecie uczynić - J 15:15
- Trójca - materiał do opracowania
- Władza Jezusa, moc - Mt 28:18
- Jezus królem z ramienia Boga JHWH
- Tron Jezusa, Tron Boga - Hebr 1:8
- Bóg Mocny - Iz 9:5
- Mt 28:19 - bk.
1 Tm 2:5, Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik ...
Tekst grecki (Textus receptus): εις γαρ θεος εις και μεσιτης θεου και ανθρωπων ανθρωπος χριστος ιησους
BW: Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus,
BT: Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus,
BG: Boć jeden jest Bóg, jeden także pośrednik między Bogiem i ludźmi, człowiek Chrystus Jezus.
Werset wyraźnie wskazuje na 2 osoby :
- Boga
- pośrednika między Bogiem a ludźmi - Chrystusa
Czy jednak Jezus jest "obecnie" pośrednikiem jako człowiek?
Jest to nierozsądne twierdzenie:
Kontekst
O czym więc mowa w tym wersecie ?
Werset wskazuje na relacje między - Bogiem a ludźmi.
Słowo "pośrednik" występuje w pismach greckich 6 razy i zawsze ma związek z formalnym przymierzem:
- Mojżesz pośrednikiem - Gal 3:19
- Jezus pośrednikiem - (Hebr. 8:6; 9:15; 12:24; Gal. 6:16)
Co ciekawe w Hebr 8:1 Paweł pisze: " Właśnie takiego mamy arcykapłana i on zasiadł po prawicy tronu Majestatu w niebiosach" oraz: Hebr 9:24" Bo Chrystus wszedł nie do miejsca świętego uczynionego rękami, będącego odbiciem rzeczywistości, ale do samego nieba, żeby się teraz na naszą rzecz ukazywać przed osobą Boga"
i dalej: 8:6 "Ale teraz Jezus dostąpił wspanialszej służby publicznej, tak iż jest też pośrednikiem odpowiednio lepszego przymierza"
Wyraźnie więc wskazane, że Jezus jest pośrednikiem przebywając w niebie. Jak wiadomo nie może więc być tam człowiekiem: "To jednak mówię, bracia, że ciało i krew nie mogą odziedziczyć królestwa Bożego" 1 Kor 15:50, porównaj od 15:38)
Natomiast najważniejszym aspektem jest to , że pośrednik , który zwarł nowe przymierze - zrobił to gdy był człowiekiem Łk 22:20 "I tak samo kielich - gdy już spożyli wieczerzę - mówiąc: „Ten kielich oznacza nowe przymierze na mocy mojej krwi, która ma być za was wylana."
Podobnie jak śmierć Mojżesza nie przestała z niego czynić pośrednika "starego przymierza" - tak samo śmierć Jezusa.
Wyraźnie to potwierdza kontekst: 5 wesret: "Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus, 6 który dał samego siebie na odpowiedni okup za wszystkich."
Przymierze musi być uprawomocnione krwią -> Heb 9:15 -> 9:16: "Bo gdzie jest przymierze, tam musi nastąpić śmierć człowieka doprowadzającego do zawarcia przymierza"
Wnioski :
1. Jezus jako człowiek jest pośrednikiem Nowego Przymierza miedzy Bogiem a ludźmi.
2. Jeśli Jezus byłby TYM Bogiem to nie potrzebował by pośrednika między sobą samym. (Otóż nie ma pośrednika, gdzie chodzi tylko o jedną osobę, a Bóg jest tylko jeden." Gal 3:20)
3. Jeśli człowiek Chrystus Jezus - oddał swoje ciało na ofiarę - to tego ciała nie ma - podobnie jak człowieka (fizycznego):
- hebr 10: 12: Ale ten człowiek złożył na zawsze jedną ofiarę za grzechy i zasiadł po prawicy Boga,
- hebr 10: 7-10: Wtedy rzekłem: ‚Oto przychodzę (w zwoju księgi napisano o mnie), aby wykonywać wolę twoją, Boże'". 8 Powiedziawszy najpierw: „Nie chciałeś ani nie przyjąłeś z uznaniem ofiar i darów ofiarnych, i całopaleń, i daru ofiarnego za grzech" - ofiar składanych zgodnie z Prawem - 9 mówi następnie: „Oto przychodzę, aby wykonywać wolę twoją". Usuwa pierwsze, żeby ustanowić drugie. 10 Za sprawą wspomnianej „woli" zostaliśmy uświęceni przez ofiarę ciała Jezusa Chrystusa raz na zawsze.